هلودشت گیلان

هلودشت، جواهری پنهان در دل جنگل‌های سرسبز گیلان، مکانی است که زیبایی‌های بکر و ناشناخته‌اش، هر بیننده‌ای را به حیرت وامی‌دارد. این منطقه کمتر شناخته شده، با طبیعتی خیره‌کننده و مناظری چشم‌نواز، مقصدی رویایی برای دوستداران طبیعت و کسانی است که به دنبال کشف زیبایی‌های نهان ایران هستند. هلودشت با دشت‌های وسیع و چشم‌اندازهای جنگلی خود، تصویری از بهشت را به نمایش می‌گذارد که در هر قدم، شگفتی‌های طبیعت را آشکار می‌سازد. این مکان، دعوت‌نامه‌ای است برای کسانی که می‌خواهند دور از هیاهوی شهری، لحظاتی آرام و مملو از زیبایی را تجربه کنند.

آشنایی با هلودشت

استان گیلان از زیباترین و سرسبزترین مناطق ایران است که طبیعت بکر و چشم‌نوازی دارد و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. ییلاقات شمال و به خصوص ییلاقات دیدنی و خوش آب‌و‌هوای این استان هر کدام ویژگی خاص خود را دارند که آن منطقه را منحصربه‌فرد می‌کند. یکی از این ییلاق‌ها و روستاهای زیبا، ییلاق هلودشت است که مناظر و طبیعتی دیدنی و بی‌نظیر دارد. در این مطلب قصد داریم ییلاق هلودشت را به شما معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید.

ییلاق هلودشت گیلان کجاست؟

هلودشت که با نام‌های هالی‌دشت، هلیودشت و هلی‌دشت هم معروف است، در قسمت جنوب غربی شهرستان املش و دهستان لات لیل، در میان رشته کوه‌های البرز قرار گرفته است و با شهرستان املش حدود ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. این ییلاق با داشتن طبیعتی بکر و جاذبه‌های طبیعی و دیدنی بسیار، به طور تقریبی ۴۳۵ هکتار وسعت دارد و برای یک سفر یک‌روزه تابستانی یک مقصد فوق‌العاده محسوب می‌شود.

مسیر دسترسی به ییلاق هلودشت

برای رسیدن به هلودشت  از اتوبان قزوین – رشت بعد از ورود به استان گیلان و در جاده‌ رشت که قرار دارید، به سمت لاهیجان حرکت کنید. از لاهیجان تقریبا ۵۰ دقیقه با هلودشت فاصله دارید که باید به طرف جاده و شهرستان املش بروید. پس از املش، وارد جاده‌ لات لیل به بلوردکان که در کنار رودخانه‌ شلمان رود قرار دارد، می‌شوید. پس از بلوردکان وارد جاده‌ هلودشت که به صورت خاکی است، می‌شوید تا به روستا و منطقه‌ زیبای ییلاق هلودشت برسید و از مناظر آن لذت ببرید.

آب و هوای هلودشت چگونه است؟

همان‌طور که قبلا گفتیم هلودشت منطقه‌ای ییلاقی و کوهستانی‌ است که در رشته کوه‌های البرز قرار گرفته و آب‌و‌هوای خنک و دلپذیری دارد. هوای این منطقه به گونه‌ای است که هر چه به هلودشت نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم، هوا هم بهتر و خنک‌تر می‌شود و سرسبزی و مناظر هم زیباتر می‌شوند. جاده و جنگل‌های این منطقه پوشیده از درختان زیبا با تنوع گیاهی مختلف است و در مسیر رسیدن به هلودشت انواع درختان راش، ممیز، خردمندی و بیشتر از همه توسکا را می‌توان دید. به طور کلی املش و روستاهای اطراف آن، مثل همین ییلاق هلودشت، با داشتن طبیعت بی‌نظیر و دیدنی به یکی از قطب‌های توریستی استان گیلان تبدیل شده و گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.

جاهای دیدنی اطراف ییلاق هلودشت

از همان لحظه‌ای که مسیر را آغاز می‌کنیم، زیبایی‌ها و جاهای دیدنی هلودشت به چشم می‌خورد. در این مسیر از کوه‌ها و جنگل‌ها گذر می‌کنیم تا به این منطقه‌ی زیبا که در میان ابرها قرار گرفته می‌رسیم. ییلاق هلودشت در ارتفاعات واقع شده و به همین دلیل بیشتر روزها را در میان ابرها سر می‌کند و دارای مناظری زیبا و بهشتی‌ است. همچنین به دلیل ییلاقی بودن هلودشت، شهرهای اطراف از آن بالا بسیار دیدنی به نظر می‌رسند.